Verimli Ders Çalışma Yöntemleri

Verimli Ders Çalışma Yöntemleri

Verimli Ders Çalışma.

04.11.2020 967

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI

Ders konu genellikle bir önceki konunun iyi öğrenilmesiyle kavranabilecek biçimde sıralamışlardır.' Bu nedenle başarı hakkı arada bir ya da sınav öncesi çok iyi çalışanların değil, hiçbir konuyu aksatmadan düzen­li bir biçimde çalışan öğrencilerindir.

Gelecekle ilgili hayallerinizi ve ümitlerinizi gerçekleştirmek için, şu andan itibaren ve her gün, küçük adımlar atarız, bir yerden başlamazsanız, zaman geçtikçe bu hayaller korku ve kaygı vermeye başlar. Bu dev işin üstesinden gelemeyeceğinize inanmaya başlayabilirsiniz.

A.HAYATINIZ KİMİN ELİNDE?

Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünyaya ve olaylara bırakırsanız, çalışmanızı ve başarınızı her zaman engelleyecek bir sebebiniz olacaktır.

Bir gün anne veya babanız duymak istemediğiniz bir söz: söylediği için çalışmak istemeyeceksiniz, bir başka gün öğretmeninizle aranızda istenmeyen bir diyalog olduğu için çalışmaya isteksiz olacaksınız, bir başka gün canınız sıkkın' olduğu İçin, bir diğer gün hava içinizi kararttığı için, bir başka gün arkadaşlar size bir yere gitmeyi önerdiği için vb. şekilde bu listeyi çoğaltmak mümkündür.

Eğer hayatınızın bütün sorumluluğuyla size ait olduğunu kabul ederseniz, o takdirde yukarıda sıralanan se­beplerin hiç biri sizi günlük programınızı uygulamaktan alıkoyamaz. Bu yazıda size hazır reçete gibi bir prog­ram verilmeyecektir. Ancak okuyup bitirdiğinizde, sizi hayatınızın en önemli amacına adım adım taşıyabilecek bir program yapma ve uygulayabilme konusunda etkili bir yaklaşıma sahip olmanız amaçlanmıştır.

Nasıl olmak ve yaşamak istediğinize ve hangi hayat biçiminin size mutluluk, özgürlük, güvenlik ve huzuru j sağlayacağına dair bir fikir geliştirmelisiniz. "Kendime, yani dünyadaki en önemli varlığa ve hayatımı yaşanmaya değer kılacak şeylere ayıracak vaktim var mı ?" sorusuna verebileceğiniz bir cevabınız olmalı,
                Düzenli "ve planlı çalışmama sebebi olarak üretilen özürlerle varılabilecek en son nokta pes etmektir. Başarıya giden yol çok çalışmaktan değil etkili çalışmaktan geçer.

B.BAŞARIYA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMALIDIR?

1. ULAŞMAK İSTEDİĞİN BİR AMAÇ TESPİT ET: Gelecekle ilgili bir amacınız olmalıdır, günlük ve haftalık programında amacına zaman ayıramayan kişi "amaç sahibi" değil "hayal sahibidir. Söz gelimi amacınız bilgisayar mühendisi olmaksa "BEN BiLGiSAYAR MÜHENDİSİ OLACAĞIM" diye bir kâğıda yazarak evdeki çalışma masanızın karşısına âsın. Böylece hayat amacınızla sık sık yüz yüze gelmeniz yapmanız gereken sorumluluklarınızı hatırlatır.

2. AMACINA ULAŞMAK İÇİN BİR PLAN YAP: Sizi amacınıza taşıyacak bir plan yapın. Günümüz ileri uzmanlaşma, kalite ve bilgi çağıdır,    insanın ne istediğini önceden bilmesi ve bu yönde adım adım ilerleyen bir program doğrultusunda çalışması gerekir.

3. ETKİLİ ÇALIŞMAYI ÖGREN: Etkili çalışma; zamanı, belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda planlı olarak kullanmaktır. Günlük, haftalık, aylık, yıllık olarak öncelikli işlerinizi saptayın.

4.KENDİNİ TANIMAYA ZAMAN AYIR: Başarılı insanlar beceri, ilgi ve sınırlarının farkında olan insanlardır,

İlgi duyduğu alanlardan becerebileceğine yönelen kişinin kendine güveni artar. Böylece gönlünüzün çektiklerin­den gücünün yettiklerini isabetli olarak seçebilirsiniz. Bunun için yeterli ve yetersiz yönlerinizi anlamaya ve kabullenmeye zaman ayırın.

5.ÖNEMLİ İLE ÖNEMSİZİ AYIR: Aile, arkadaş, okul ilişkilerinde ayrıntılara takılıp kalmayın, "olmazsa ol­maz" niteliğindeki amaçlarınızı gerçekleştirecek işlere önem verin. Söz gelimi satranç oyununu bir savaş gibi görmeyin, aksine gerçek bir savaşı satranç oyunu gibi değerlendirin.

6.DİNLE VE GÖZLE: Karşınızdakini müdahale etmeden dinleyebilir ve sükûnetle gözleyebilirseniz, etkili konuşmaktan daha önemli avantajlar sağlayabilirsiniz. Bir düşünürün söyledikleri buna ışık tutsaktadır : " Söy­lediğim birçok söz yüzünden başım çok derde girmiştir, ancak şimdiye kadar söylemediğim herhangi bir söz sebe­biyle pişmanlık duyduğumu hatırlamıyorum".

7.İHTİYACIN OLDUSUNDA YARDIM İSTE: Başarılı insanların önemli özelliklerinden biri de gerekli yer ve za­manda uygun kişiden yardım istemeyi bilmeleridir, ihtiyaç duyduğunuzda tüm öğretmenlerinizden ve okulumuz reh­berlik servisinden yardım isteyin. Yardım isteyen kişi yolunu kısaltır, enerjisini daha ileriye gitmek için kullanır.

8. SEBEPLERİ DIŞINDA DEĞİL KENDİ İÇİNDE ARA: Başarılı olanlar şartlardan şikâyet etmek, pişmanlık duymak ve hayıflanmak yerine önlerindeki problemi nasıl çözeceklerine bakarlar. Dünyayı ve şartları deriştirmek yerine kendilerini değiştirmeye gayret ederler. Çünkü dış dünyayı deriştirmek için gücümüzün ve. İmkânlarımızın sınırlı olmasına karşılık, değişikliği kendimizde yapmak konusunda çok daha büyük bir şansa sahibiz.

9.GECİMLİ BİR İNSAN OLDUSUNU GÖSTER; Uzlaşma içinde olmadığınız bir çevre (aile, arkadaşlar, öğretmenler, sınıf ortamı vb.) ;ruh sağlığınızı koruyup enerjinizi derslere vermenizi ve başarılı olmanızı güçleştirir. Bu yüzden çevrenizle olan ilişkilerinizde' sürtüşmeden uzak kalmaya, daha yapıcı olmaya gayret edin.

10. DERSLERİ AKTİF OLARAK İZLE: Sınıfta ders işlenirken mutlaka not tutun. Kulağınız öğretmenin sesini izlesin. Tutturunuz notları evde tekrar gözden geçirin. Okunanın %20 okunduktan sonra dinlenenin %40
dinlendikten sonra yazılanın % 60' ı hatırda kalır.                             

Ders işlenip teneffüs zili çaldığında o dersten alınabilecek maksimum bilgiyi alıp alladığınızı kendiniz sorun. Eğer alamadığınızı düşünüyorsanız dersi izleme alışkanlıklarınızı gözden geçirin. Elinizden geleni yaptığınız; halde ders konularını yeterince öğrenemediğinizi düşünüyorsanız, veriminizi arttırmak için ne yapmanız gerektiği hakkında dersin öğretmeninden randevu isteyin ve görüşün.

C.ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ

Burada amaç, çalışmayı kolaylaştırılacak çevre şartlarının oluşturulması ve çalışmaya başlayamama sebeplerinin ortadan kaldırılmasıdır.

1.ÇALIŞMA ODASI VE MASASI

a)Masa pencere yanında olmalıdır.

b)Güneş ışığı gözümüzü almayacak şekilde gelmelidir.

C)Oda iyi havalandırılmalıdır.

2.SANDELYE: Çok rahat ve yumuşak olmamalı kişinin boyuna uygun olmalı uzun süreli çalışmalarda ağrıya sebep olmamalı.

3.SESSİZLİK: Başka insanların varlığı, radyo televizyon veya bilgisayarın açık olması el altında gazete dergi vb. bulunması çalışmayı zorlaştırır.

4.POSTERLER: Duvarlara asılı olan poster, afiş resim gibi malzemeler zevklerinizi ve iç dünyanızı yansıttığından, kafanızı kaldırıp baktığınızda sizi alıp hayal dünyasına götürür ve dersten kopmanıza yol açar.

5.ÇALIŞMA KÖŞESİ: Herkesin çalışma odası olmayabilir. Çalışma köşesi: üzerinde yazı yazılabilecek bir masa yanında çalışma sırasında el altında bulunması gerekli olan kitap not, kâğıt ve kalemlerin bulunabileceği bir yer olmalıdır.

6.ÇALIŞMA MASASI SADECE ÇALIŞMAK İÇİNDİR: Başka bir odada, koltukta ya da yatarak çalışılmamalı, kesinlikle çalışma masası kullanılmalıdır. Çalışırken dikkatiniz dağılabilir, hayallere dalarsanız, çalışma masasını terkedin, masada dinlenip uyumayın.

D.ZİHNİN DAĞILMASINA YOL AÇAN NEDENLERİ ORTADAN KALDIRMAK

Zihnin dağılmasına yol açan başlıca iki neden vardır:

1.Hayal Kurmak

2.Endişelere kapılmak.

 

Hayallere dalarsanız, hayalinizi ders sonrasına ertelemeye çalışın. Eğer bunu yapamazsanız 10 dk. Hayal kurmaya devam edin. Derse dönmede zorlanırsanız kalkın, yürüyün, odayı havalandırın, beden egzersizleri yapın.

" Bu sınavda başarılı olabilecek miyim ", "Ya başaramazsam aileme ne derim ?", "Mahvoldum, hapı yuttum" gibi düşünceler her öğrencinin zihnini meşgul eder. O zaman kendinize şu soruları sorun ve cevabını verin "Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştırıyor mu ?", "Bu düşünceler amacıma hizmet ediyor mu? İşlerimi kolaylaştırıyor mu ?" Eğer cevabınız "hayır" ise daha olumlu düşünmek için çaba gösterin.

Ders çalışırken en sık karşılaşılan isteklerden ikincisi de bir şeyler yeme içme ve gezinme isteğidir. Bu durum oturmak ve çalışmaktan doğan iç gerginliğini hafifletmek ihtiyacından doğar. Oysa yiyerek-içerek ve gezinerek sağlanan rahatlık, daha sonra günlük programı uygulayamamaktan doğan rahatsızlık altında ezilip gidecektir bu tür ihtiyaçlarınızı çalışmaya ara verdiğiniz zamanlarda yerine getirin.

Odanızın duvarındaki posterler zihninizin dağılmasına yol açarak çalışmayı engelleyen nedenlerin başını gelir. Bir öğrenci düşünün. Odasında sevdiği futbol takımının posteri asılı. Bu öğrencinin postere baktığını tuttuğu takımın bir önceki hafta yaptığı maçı, bir hafta sonra yapacağı maçı, puan cetvelindeki yerini düşünmemesi mümkün müdür?

Yatarak çalışmak vücudumuzda uykuyu başlatan hormonların salgılanmasına yol açar. Böylece öğrenmenin ön şartı olan uyanıklık ve dikkat kaybolur.

Müzik dinleyerek çalışma bilimsel çalışma insan beyninin aynı anda birçok uyaranı alabildiğini, ancak dikkatini bir tek noktaya odaklayabildiğini göstermektedir. O halde beyin ya müzik dinler ya da ders çalışır, ikisi bir arada çalışma verimini düşürür.

Televizyonun açık olduğu odaya girdiğiniz andan itibaren zamanın kontrolü. Sizin elinizden çıkar ve ekrandaki yakışıklı erkeğin, çekici ve güzel kadının eline geçer. Ders çalışma süresince televizyondan uzak durun.

Mutlaka seyretmek istediğiniz bir program varsa bunu günlük planınızın içine alın. Hiçbir zaman televizyonla ders çalışmayı bir araya getirmeyin.

Çalışmak isteyip de çalışamama: öğrenciler bu durumu genellikle şöyle" dile getirirler : " çalışmam gerektiğini biliyorum ama çalışamıyorum" , "kitabımı açıyorum ve kitaba bakarak öyle oturuyorum", "bilmiyorum neden bir türlü dersin başına oturamıyorum".

Çalışmaya başlamak ve sürdürebilmek için amacınızı belirlemeniz, zamanını öncelikleriniz doğrultusunda düzenlemeniz, çalışmak için kendinizi düzenlemeniz, çalışma ve başarı konusundaki endişelerinizi ortadan kaldırmanız gerekmektedir. Çalışmak istedikleri halde çalışamadıklarını söyleyen öğrencilerin büyük çoğunluğu çalışmak için kendilerine ait gerçekten benimsedikleri bir sebepleri olmayanlardır. Bu durumda doğru bir arkadaş grubu seçerek çalışma programı yapın ve uygulayın. Bir büyük yarışta terlemek ve zorlamak kaçınılmazdır. Terlemeden ve zorlamadan başarıya ulaşmak mümkün değildir. Yarışa başlarken bunu göze almanız gerekir.

E. ZAMANI DÜZENLEMEK VE PROGRAM YAPMAK

Çalışmaya başlamakta güçlük çekmenin ve zamandan yeterince yararlanamamanın en önemli sebebi; önce ufak tefek önemsiz konuları halletmek ve daha sonra çalışmaya başlamak isteğidir. "Bir yıl sonra ne yapmak istiyorum" "Bir yıl sonra nereye varmış olmak ve neleri elde etmiş olmak bana zevk verir ?", "On yıl sonra hangi statüye sahip olmak beni mutlu kılar?" Bu sorulara vereceğiniz cevaplar bir gün boyunca önünüze çıkan çeşitli etkinliklerden "olmazsa olmaz" türüne girenleri gün ışınına çıkaracaktır. Böylece günlük ve haftalık programı yapabilmek için temel önceliklerinizin farkına varacaksınız.

Öncelikle kendinize ayların görüldüğü bir duvar takvimi edinin. Hangi günler ders çalışmaya zaman ayıracağınızı bir yere yazın ( özel günler, tatiller vb. ). Belirlemiş olduğunuz ders çalışılmayacak günleri takvimde işaretleyin.

Kesinlikle her gün belirli bir saatte çalışmaya başlayın.

Kendinize haftalık ders çalışma planı hazırlayın. Bu konuda rehberlik servisinden plan örneği alabilişiniz.

Ara vererek ders çalışıma en verimli yöntemdir. Her      40-45 dakikalık çalışıma süresinin sonunda 10 dakika dinlenme arası olsun.

 Hazırladığınız çalışma planını haftanın beş günü uygulayın

                  Hafta sonu tatilinizden bir gününüzün önemli bir kısmını o hafta işlenen konuların tekrarına ayırın. Sınavlarda birçok sorunun cevabı derste öğrenildiği halde, düzenli tekrar yapılmadığından unutulduğu için verilemez.

Çalışmaya ayırdığınız zamanı üç aşamalı kullanın;

Günlük ödevlerin yapılması: Verildiği gün yapılmalı asla ertelenmemelidir.

Günün tekrarı: Notların temize çekilmesi, işlenen konuların okuması

Yarınki derslere ön hazırlık: işlenecek konuların gözden geçirilmesi.

Bu üçlü zincirden birini ihmal ederseniz diğerleri de aksar. Çalışma planınızda hangi derse ne kadar süre ayıracağınızı değil, günün hangi zamanlarını kullanacağınızı, ne zaman başlayacağınızı, ara verme zamanlarını gösterin, Tabi ki zorlandığınız dersler daha çok zamanınızı alacaktır.

F. ZAMAN TASARRUFU İÇİN ÖNERİLER

Televizyon ve Bilgisayar: Televizyonu ve bilgisayarı açmak için çok az bir enerji yeterlidir, ancak kapatmak gerçek bir mücadeleyi gerektirir. Günlük TV programlarını önceden okuyun ve hangi programların izlenmeye değer olduğuna karar verin, Çalar saatiniz varsa izlemeyi düşündüğünüz programdan sonra çalması için kurun. Program bitince TV'den uzaklaşın. Bilgisayarın başına oturmadan oturma amacınızı ve geçireceğiniz süreyi tespit edin, zamanı gelince mutlaka bilgisayarın başından kalkın.

Bekleme süreleri: Sürekli olarak elinizde tekrarlamanızda yarar olan ders notlarınızı veya okumanız gereken kitabı taşıyın. Günün akışı içinde mutlaka bekleme süreleri vardır. Buna hazırlıklı olun. Ders başlamadan öğretmeni beklerken, durakta, randevuda beklerken, ek bir çalışma imkânı elde edebilirsiniz.

Telefon konuşmaları ve telefon kullanımı: Yapmanız gereken günlük sosyal medya kullanımı için önceden bir süre planlayın(en fazla bir sat olacak şekilde) ve bütün sosyal medya kullanımınızı o zaman dilimiyle sınırlandırın. Sosyal medya kullanımından  sonra "sorumluluklarım var" veya "çalışmam gerekiyor" demekten çekinmeyin. Ders çalışırken cep telefonunuz mutlaka kapalı olsun. Molalar dahil yapacağınız çalışma bitene kadar cep telefonunuzu açmayın.

Hayır diyememek: Karşılamak istemediğiniz bir talep için "Hayır" demesini bilmek, uzayıp gidecek ikna konuşmasını önler. Bunun için kritik nokta "Sana değil isteğine hayır diyorum" mesajını karşı tarafa yansıtabilmektir. Aksi takdirde "Hayır" diyememenin getireceği yükümlülükler önemli zamanınızı alacaktır.

ÖZET

1. Çalışma odası fazla sıcak veya soğuk olmamalı, iyi havalandırılmalı sessiz olmalıdır,

2. Ders çalışırken müzik dinlemek dikkati dağıtır.

Çalışma masasını, çalışma faaliyetleri dışında işler için kullanmamak; hayal kurmak, mektup yazmak, yemek yemek gibi her türlü faaliyetleri ait oldukları yerde yapmak gerekir.

Ders çalışma ortamındaki poster, afiş ve resimler de dikkatin dağılmasına, öğrencinin hayal dünyasına kaymasına yardımcı olur.

Zihninizi sınavla veya gelecekle ilgili endişeler kaplarsa "Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştı­rıyor mu, bana yardımcı oluyor mu, amacıma hizmet ediyor nu" diye kendinize sorun. Cevabınız "Hayır" ise, bun­ları bir yana bırakın ve çalışmaya koyulun.